måndag 22 december 2014

Äntligen riktigt ACAÍ i Sverige!

Äääääntliiiiigen! Som jag väntat på att detta, att en bra acai, ska komma till Sverige. 

För några år sen besökte jag Rio de Janeiro i Brasilien och det godaste jag åt där var en typ av sorbet som de gick och serverade på stranden. Fryst acai. Toppad med granola och honung. Underbart gott och mättande. Det var bästa botemedlet mot våta caipirinhanätter också.. Senare blev det en hype i Sverige men det kom bara i pulverform eller i dryckform som jag aldrig gillade. Men äntligen kan jag äta den som i Brasilien. Helt klart en perfekt sommarfrukost. 

Finns frysförpackat i portionsformar, fyra olika versioner. Hur enkelt som helst! 


Açaí uttalas Ah-Sigh-Ee;)

Acaíbowl

  • 1 förpackning acai
  • 1 msk honung + 1 msk honung
  • 1 banan
  • ca 0,5 dl nöt/frömjölk
  • (halv avokado)

Mixa acaí, halva bananen, 1 msk honung, mjölken till en slät konsisten. Ibland mixar jag ner en halv avokado när jag är extra hungrig. Toppa med färska bär, den andra halvan banan och din favoritgranola. Toppa med din favorithonung. Jag äääälskar maskroshonungen på acaíen tex. 

Bipollen är också gott och nyttigt med massa protein om du vill boosta upp acaíen.


Acai är en riktigt träningsbär för det innehåller massa protein, mineraler och antioxidanter och nästan inget fruktsocker. Därför sötar man gärna upp det med honung och banan. Bäret växer från acaizero-palmen som växer vilt i Amazonas. Det är en palm som är väldigt beroende av sin omgivning och därmed inte kan odlas. Det är det högsta trädet i skogen 

Acaibäret har blivit standard, som varmkorv berättar Andrea på Macacos, för många i Brasilien. Macacos har också åkt runt i Brasilien och hittat de bästa leverantörerna med hög kvalitet. Det verkligen glöder om dem av passion när de berättar om sin acaí och resa. 

Hos vissa ursprungsbefolkningar i landet består kosten upp till 40% av acaibäret. Tänk om man hade sån lyx?


Nu på vintern kanske man inte vill ha heeelt så kall mat... så jag har gjort en värmande smoothie istället. Värmande är den eftersom det är varma kryddor såsom nejlika och kanel i.

Acaí & Blåbärssmoothie

  • 1 förpackning acaí
  • 5 dl blåbär
  • 7 dl mandelmjölk
  • 1 msk kryddnejlika (färskmalen är godast)
  • 1 msk kanel
  • lite sött 1-2 msk

Mixa slätt, räcker till 2 stora smoothies
Vill du ha den extra fet, mixa i en avokado.


Har du testat superbäret?




1 kommentar: