fredag 21 mars 2014

Kombucha - sommarens hetaste drink

3000-årig gammal svamp eller uppstod den faktiskt i Ryssland? Senaste på 80-talet var det inne att man bytte en manetliknande svamp i kedjebrev, man skulle hålla den levande, odla nya, och skicka vidare till sina kompisar. Volgasvamp kallas den också - men det är såklart kombucha vi pratar om. 2003 fick jag min första svamp som jag sen släpat land och rike runt. Kombucha är en dryck gjort på fermenterat te. Det är en symbios med bakterier och jäst som gör kombuchan och det kan liknas vid smaken på en cider. Det är också enkelt och säkert att göra själv hemma.

I Sverige finns än så länge märket Naken och Svensk Kombucha. I USA är det desto större såklart med ett stort urval av märken och smaker. Även många kombuchor fylld med chiafrön för extra protein, det kan liknas vid en sportdryck. Eller varför inte en grön kombucha med gröna sköna alger. 
Men, väldigt enkelt att göra själv också. Allt du behöver är en levande kombucha, det får man av en annan kombuchaägare som oftast. Eller köp en naturell kombucha, häll upp på en burk med en tunn duk över, låt stå några veckor så produceras en ny svamp på toppen.


Att göra kombucha
Du behöver:

1 kombuchasvamp + 1 dl startvätska dvs kombuchadryck
1 liter vatten
1 påse/2 tsk ekologiskt svart, grönt, vitt-te, socker 
0,5 dl socker 
(vanligt socker gillar svampen bäst, honung går sämre eftersom den är antibakteriell, agave gör kombuchan surare, men varför inte använda ekologiskt råsocker - kombuchan äter ändå upp det mesta och det är endast några få gram per liter när kombuchadrycken är färdig. )

Koka upp 1 liter vatten med 1 påse eller 2 tsk löste, tillsätt socker så det löser sig. Du kan mer än gärna sjuda tevattnet 15 min. Låt svalna och lägg sedan i kombuchasvamp och dryck i en glas eller porslinbehållare, sätt på en tunn duk med gummiband runt.
Om du vill snabba på det hela kan du göra ett tekoncentrat genom att sjuka samma mängd te och socker och hälften av vattnet. Häll sedan på 5 dl kallt vatten. Vattnet behöver inte kylas ner lika länge innan du lägger i kombuchasvampen. Kom ihåg att den dör om den blir fryst eller om den läggs i för varmt vatten!

Låt stå minst en vecka i rumstemperatur, kombuchan trivs bäst i +23-25 grader, men ej i direkt solljus. Smaka av. Drycken ska inte vara söt, men inte heller syrlig som vinäger, utan lätt syrlig som en bra cider. Det brukar oftast ta runt 8-10 dagar. När det är färdigt häll upp vätskan på flaskor och förvara kallt. Du kan sen efterjäsa drycken med bär, frukt eller varför inte min favorit, några skivor ingefära & citron. Mixa, mortla eller skiva ditt val av smaksättning, häll i flaskan och låt stå framme i rumstemperatur 1-3 dagar. Smaka av. Färdigt! 
Glömmer du bort den och den blir för sur, låt den stå ett tag till så har du din egna kombuchavinäger att använda till matlagningen. 

Den nya svampen
Låt den gamla svampen ligga kvar i lite vätska, eller gör en ny batch. Kom ihåg att det behövs virka 10% startvätska. Du kan förvara svampen i vätskan i rumstemperatur, bara den inte torkar ut. Vätskan blir surare och surare, men funkar utmärkt att använda som startvätska senare.  Jag har låtit min svamp vila upp mot ett år - när jag har haft annat för mig. 
När du brygger kombucha skapas en ny svamp på toppen. Ursprungssvampen kan du använda flera ggr, tills den blir riktigt mörk, så ta tillvara på både den nya och gamla. De nya kan du ge bort till vänner, eller skära upp i tunna skivor och marinera i lite sesamolja för en spännanade asiatisk sallad. Eller mixa sönder svampen i lite grönt te och använd som ansiktsmask. 

Tjaa.. man kan också göra konstverk av kombuchasvampen - eller som här KLÄDER!

Min favoritkombucha i USA - med alger!

Hälsofördelar
Det sägs vara en hel del hälsofördelar med att dricka den, tex innehåller den många B-vitaminer, mineraler, antioxidanter och probiotika. Den stärker immunförsvaret och avgiftar kroppen
- men vad vet jag, för mig är det den där lilla lyxiga drycken på sommaren som är extra svalkande och lite bubblig. Men glöm inte att den faktiskt innehåller liiiite lite alkohol. 

Min första vårdrink på balkongen är en roskombucha  - bryggd på svart te med rossmak. I botten mortlar jag några syrade citroner.


Välkommen tillbaka våren, nu får du stanna!
- Marina

3 kommentarer:

  1. Vart får jag tag på en volgasvamp?

    SvaraRadera
  2. jag har volgasvamp hemma :) hör av dig om du är intresserad m_spjuth@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej,
    ska vara bortrest 8-9 veckor, hur vilar jag bäst med min "svamp"? Täcker jag den i vätska och ställer i kylskåpet?
    //Ann

    SvaraRadera