tisdag 23 juli 2013

Blomkål med banancurry

Banan och curry är en fantastisk mix. Jag älskar det. Sött, hett, krämigt & krispigt!



Blomkål med banancurry
2 personer
1 blomkålshuvud, skär i mindre bitar

Pensla eller marinera blomkålen i en marinad, cirka;
3 msk olivolja
2 msk curry
1 msk gurkmeja

Mixa ihop en kräm av:
1 banan
1 dl bovete, groddat & torkat. 
1 dl vatten
1 tsk god curry. Jag använder Sonnentors Het Curry. De vanliga kryddorna (läs Santa Maria etc) du köper i dagligvarubutiken smakar nästan ingenting i jämförelse. 

Groddat bovete är stapelvara hemma hos mig. Jag lägger bovetet i blöt över natten, sköljer det noga och låter det grodda så det kommer fram en liten svans på dem. Man kan behöva skölja dem 1-2 ggr per dag beroende på värme och fuktighet du har hemma. Lägg över en handduk eller nät för att inte damm och insekter ska komma. Jag torkar dem sedan så har jag färdigt när jag vill använda. Du kan också använda dem redan efter en dag när de bara är blötlagda/groddade. Ta då lite mindre vätska.

Marinera blomkålen, lägg upp blomkålen på ett fat, häll över krämen och ställ i torkugnen cirka 1 timme för att låta krämen tjockna och ge blomkålen smak. Toppa med torkad matbanan för att få det mer krispigt och spicy, du kan också använda Voltaires Spicy Bananas om du inte vill göra egna. Servera med en grönsallad, groddar och kanske lite kryddiga kex?

Avslutar med en kopp chai
/Marina


3 kommentarer:

  1. Om det er du som just sendt Blomkål etc tackar jag dig mycket,var inn och titade i går kveld,supergod oppskriften och vil tro den esmakar så lige så!Om jag inte behövar törka bohveten i dehydrator(fast sol fungerar mycket fint nu :)Måste jag evt törka den?Törkar i sol om fortsettar vara så varmt och solig,men for framtiden blir det lite knepig,min spis funkar knapast.Skal laga omidelbart når bohvete er klar setter i vann i kveld :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, du behöver inte torka den, bara grodda den. Lycka till May Bente!

      Radera
    2. Jag gjorde bara det,groddad den :) Både mitt besök och jag tykte den var mycket myket godt(fast jag blev snabt mett,den var lite "mektid for min "fruktmage :) Men absolutt flera gånger om inte så ofta.Tack for du delar dina underbara recept oh blogg Marina! :)

      Radera