lördag 13 april 2013

Omtanke för hela mig

Raw food är mer än det du stoppar i dig. Jag ser det som en omtanke för hela mig, inte bara kost utan också att ha en giftfri miljö och omgivning. Att undvika starka rengöringsmedel, hygienartiklar med massa gifter, kroppsvänliga kläder med mera. Att istället använda så mycket ekologiska, naturliga och rena produkter och livsmedel som möjligt samt att få tillräckligt med sömn, sol och omtanke.

Så, därför tänkte jag att det var dags att testa en ekofrisör. En ekofrisör förorenar inte vattnet med giftiga kemikalier och använder naturliga produkter till håret i form av örter och vegetabiliska oljor. Giftfritt för både dig och de som arbetar med hår.
I Stockholm finns det flera och de blir mer och mer populära, så se om det finns någon i ditt område. Jag valde Omtanke mest på känsla. Omtanke är den första ekofrisörsalong som startade i Stockholm. Susan, som äger salongen, har även kurser i personlig utveckling och utbildar frisörer i ekologisk hårvård.

Ekologisk hårfärg blandad på örter. Foto från Omtankes facebook



























Salongen ligger nere i en källare. Det är en väldigt gemytlig stämning med lugn musik, rökelser och värmande känsla. Jag blir bjuden på kryddigt te. Framför mig finns ingen spegel men jag litar på frisören och ger henne fria händer. Mitt önskemål är en ljusare ton i håret och att få behålla så mkt som möjligt av längden på mitt riktigt slitna hår. Ja, nog ser hon att jag inte klippt mig på ett år. Hon rekommenderar att jag sätter en olja i topparna för att stärka dem. 

"Klipptekniken är densamma men man har en annan syn med ett annat tillvägagångssätt och synsätt. Energiklippning kallas det och innebär att man tar hänsyn till hela kroppens energisysystem. Håret är inte bara något som sitter PÅ huvudet, det är en del av kroppen. Håret har en längd och form som den passar bäst i." Susan tog fram mina lockar som helst visar sig i ett lite kortare uppklippt hår. Hos alla konventionella frisörer har de alltid färgat håret först, men här klipper Susan mig först av allt för att sen lägga i färgen. Hon färgar med henna och andra olika örter som kamomill och örnbräken. För att få henna mörkare använder man tex kaffe och blåbär. 

"När man växtfärgar håret så lämnas det med vacker ihållande glans och lyster. Kvaliteten byggs upp och stärks istället för att bryta ner hår och kropp. Färgningen blir en välgörande inpackning då man kan tillsätta örter och oljor som passar bäst för just ditt hår."

Hårfärgen luktade gott och inte alls den vanliga frätande starka lukt. Jag måste säga jag har varit skeptiskt till örtfärgning: går det verkligen? Ser man någon skillnad? Håller det? Men tänk, man kan  faktiskt färga håret ljusare med endast örter. Fantastiskt! Övergången, när håret växer ut, ska tydligen se väldigt  naturlig ut också och inte alls bryta av som den gör med vanlig hårfärg. Det blir spännande att se hur det ser ut om någon månad och hur väl färgen håller sig.

Jag var lite dålig på att ta före och efter bilder men här syns det litegrann. Håret är mycket ljusare och kortare i vart fall, det ser ni juh! Supernöjd med salongen och färgen! 



Tummen upp för Omtanke! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar