tisdag 2 april 2013

Linmjölk - linfrödryck med kalcium och protein

I Bolivia kunde man välja linfrömjölk till sin smoothie istället för vanlig mjölk. 


Linfrö är en vacker gammal kulturväxt som växer lite överallt i världen. Jag tänkte att linfrön är en växt som borde finnas lokalproducerad. Men finns det närproducerade linfrön från Sverige eller Europa?
Min tanke var att visa att vi kan göra växtbaserad mjölk på grödor härifrån istället för nötmjölker.. men.. linfrön är i vart fall billiga. Så får ni gärna tipsa mig om ni hittar närproducerade linfrön.
Linfrömjölk är väldigt enkelt att göra om du har en bra mixer. Jag använder en Personal Blender, som jag rekommenderar om du vill ha en billig, liten och enkel mixer. Har alltid med mig den på resor och kan både mala fint mjöl och göra bra smoothies och mjölk med den. 

Linfrön innehåller magnesium, koppar, zink & kalcium. 1 msk linfrön innehåller ca 1,2 gram protein. För att få tillgång till näringsämnena måste du krossa fröet. Krossa dem i samband med användning för att fettet inte ska härskna. Köp alltså inte färdigkrossat linfrö utan alltid hela frön.

Linfrön innehåller ett ämne kallat linamarin och detta bryts i kroppen ner till vätecyanid(blåsyra). Så överdosera inte krossade linfrön. Hela kan man däremot äta mer av då de går rakt igenom kroppen. Dagligt intag på 2 msk anses var rimligt men som med allt annat handlar det om att variera sin kost och inte äta samma sak varje dag. Förändringar är roliga både i livet och i kosten.

Fytinsyra är fröns, nötters och bönors försvarsämne. Detta ämne blockerar vårt upptag av viktiga mineraler som järn, kalcium, zink och magnesium. Men genom att blötlägga eller rosta så får vi bort fytinsyran. En annan metod är att äta rikligt med C-vitamin i samband med att man äter fytinrik mat för att förbättra upptaget av mineralerna.

De hela fröna blir slemmiga i kontakt med vätska och används för att smörja och stimulera våra tarmar och har laxerande effekt. Hela linfrön kan också användas istället för ägg för att få ihop degen, beräkna cirka 1 msk förvällda frön som 1 ägg. 

Linfrömjölk
ett glas
1 msk hela ekologiska linfrön
3 dl vatten
halv msk honung
en nypa salt
Mixa linfrön till ett mjöl, mixa sen med resterande ingredienser. Sila av linfröna i en sil eller nätpåse eller drick som det är. Du kan också skippa salt och honung om du vill ha en mjölk som bas i en smoothie eller annat.

Jo, visst innehåller linfrön omega 3, men i form av ALA. En mycket liten del av ALA omvandlas till EPA och DHA som är den omega 3 vi människor behöver. Därför rekommenderar jag att man äter fisk, fiskolja eller alger och algolja för att få i sig rätt omega 3.


Smart! Billigt! Gott! Massa Omega3 & kalcium! 

5 kommentarer:

  1. Spännande,ska testas!
    Chia-frön innehåller väl också rätt omega 3?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chiafrön innehåller också ALA - alla omega3källor från växtriket är ALA vad jag förstått, förutom alger. Chia har också fytinsyror..

      Radera
  2. Men hur blir det med blåsyran i linfröna om du mixar dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skrev jag om i inlägget; "Linfrön innehåller ett ämne kallat linamarin och detta bryts i kroppen ner till vätecyanid. Så överdosera inte krossade linfrön. Hela kan man däremot äta mer av då de går rakt igenom kroppen. Dagligt intag på 2 msk anses var rimligt men som med allt annat handlar det om att variera sin kost och inte äta samma sak varje dag. Förändringar är roliga både i livet och i kosten." Människor har dock ätit flera dl linfrön utan att se någon effekt men för att vara försiktig så är det bäst att inte överdosera, som jag har skrivit.

      Radera
  3. Det här vill jag verkligen prova!

    SvaraRadera