lördag 20 april 2013

Gästinlägg från Jordliv; Mer lakritsbollar


Hej allihop, det var ett tag sedan Marina fick ta över bloggen själv eftersom jag har haft för mycket att göra. Jag och min familj har flyttat till Bolivia för att så småningom bli självförsörjande på frukt och grönt, och vi trivs med livet här. Du kan läsa om hur det går för oss på www.jordliv.com

Idag tänkte jag dock dela med mig av ett jättegott recept på söt, raw lakrits. Kombinationen av lakritspulver, rå carob och sviskon är fenomenal!



Det här behöver du:
2 dl dadlar utan kärnor
2 dl sviskon utan kärnor
2 dl svarta sesamfrön
2 dl solrosfrön
2 tsk lakritspulver
2 tsk rå carob - det är viktigt att den är rå och inte rostad, då smaken är annorlunda
1 tsk mald anis
En gnutta salt

Mixa ihop allt i en matberedare. Smaka av. Rulla till bollar, rulla dem i svarta sesamfrön, carob- eller lakritspulver och ställ i kylskåpet. Hoppas att ni gillar dem!





Kramar,
Maria

2 kommentarer:

  1. Ursäkta en korkad och oerfaren :) Men vad är carob? Googlar man verkar det som om många använder det istället för kakao. Så det är ett pulver? Kan man använda rå kakao istället kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carob är en baljväxt, det heter också Johannesbröd på svenska, det smakar kola/karamellaktigt. Det säljs som pulver. Du kan använda kakao också men det blir absolut inte samma smak.

      Radera