torsdag 18 april 2013

Finally, I love black!

Mmmmmm... Chocolicoricebollar... 

Det har tagit lång tid för att lära mig uppskatta lakrits - som barn tyckte jag det var gott att tugga på stensöteroten - en lakritssmakade rot med blad som ser ut som en liten ormbunke. Stensötan är inte släkt med lakritsroten - som faktiskt är en ärtväxt. Kanske jag har tyckt om det hela tiden men blandat ihop det med salmiak - som jag fortfarande inte tycker om. Salmiak är nämligen ammoniumklorid och framställdes från början för att användas som gödsel.. eahm, mums?

Men nu när jag äntligen upptäckt lakritsroten har en helt ny värld öppnat sig. Lakritsroten är faktiskt en av världens mest använda naturmediciner dessutom. I helgen är det lakritsfestival i Stockholm och jag ska dit. Som en liten förfest inför festivalen slängde jag ihop lite chocolicoricebollar som serverades med färskpressad apelsinsaft med en touch av ingefära och sprinklad med lakritspulver. 




Perfekta kombinationen är lakrits och katrinplommon. de är både mörka med mycket smak och massa av mineralen järn och tadaa... de båda hjälper mot förstoppning.

10 katrinplommon
1 tsk kakao
1 tsk lakritspulver
0,5 dl solrosfrön (groddade och torkade)
1 msk kokosfett

Mixa allt och forma till bollar, rulla i kakao, lakritspulver och kakaonibs. Ställ kallt i kylen för att sätta sig. En liiiiten godbit som förvaras bäst i kylen för att behålla segheten.

1 kommentar:

  1. Jag älskar lakrits och uppskattar det mera nu efter att ha bott utomlands, där det inte alltid går att få tag på. Dock nu i Amsterdam finns det lakrits överallt :) Lakritsbollarna ser så goda ut. Önskar jag hade kunnat gå på lakritsfestivalen! Kram

    SvaraRadera