tisdag 4 december 2012

Nu är det jul.. snart! Pepparkakor och glöggkryddor


Det har blivit dåligt med julpyssel på denna blogg. Under vintern har jag  lyckats rymma iväg varje år. Även om jag faktiskt älskar snöiga kalla landskap, julgranslukt och doften av saffran, kanel och apelsin. I år lämnar jag också vackra kalla norden för Bolivia och Peru. Så julstämningen kanske inte blir på topp med julgranslukt men det blir i vart fall lite kontakt med snö och jag ska nog hitta spännande raw;a rapporter från andra sidan jorden. 

Men... nu har jag haft en riktigt pepparkaksdag! Pepparkakskulor, pepparkakor och pepparkakskryddade nötter. Vem älskar inte de varma julkryddorna kanel, kardemumma, muskot, nejlika, ingefära.. Har ni tänkt på att de här kryddorna känns varma? Ett utmärkt sätt att lura kroppen när man inte värmer sin mat är att göra maten het med kryddor. Chili och kryddpeppar är andra varma kryddor. 

Pepparkakskulor smakar som pepparkaksdeg!  Är kanske du som jag och föredrar degen framför kakan? Då är dessa utmärkta! Eller till och med bättre än deg för detta är bra för dig i rå form. 
Eller vill du hellre ha en krispig pepparkaka så kavlar du ut degen och/eller formar den som du vill ha den och lägger i torkugnen i cirka... 
Du kan antingen köpa färdiga pepparkakskryddor att använda men allra bäst blir det om du köper hela kryddor (nejlika, kardemummakärnor..) och maler eller mortlar. På det viset blir kryddornas smak mer framträdande. Färskt malet är bäst, det gäller jämt;)

Så.. det är alltså samma princip som konventionell pepparkaksdeg. Antingen äter du degen eller så torkar (bakar) du degen till kakor. Här är receptet och glöm inte att smaka på degen och testa dig fram. jag mäter aldrig med mått.. dadlar är olika stora och kryddor smakar olika beroende på kvalitet. 

Vitchoklad fudge, chokladfudge och pepparkaksbollar

Rå Pepparkaksdeg
4 dl mandlar (bäst är det att blötlägga och torka först för att få det riktigt nyttigt!)
5-10 dadlar beroende på storlek
1 tsk kryddnejlika
1-2 tsk kardemumma
3 tsk kanel
1 tsk torkad ingefära
1 nypa havssalt el. himalayasalt
2 msk honung (el agave)

X-masTrailMix - olika nötter och pepparkakskanderade 
pekannötter samt kanelkryddade äpplen.

Pepparkaksnötter
2-3 nävar med pekannötter el mandlar.
strö över agavesirap eller lönnsirap.
häll på pepparkakskryddor och torka i torkugnen över natten. 
krispiga och goda, som kanderade nötter.


Supertryfflar

Har också gjort massa andra tryfflar ur boken Raw Chocolate av Matthew Kenney. De bästa är supertryfflar med maca, mesquite och lucuma. De kan man leva länge på. Vit fudge var gott men för söt för min smak.

Hur ska ni fira julen? Själv hoppas jag på att göra en sån här mysig grönsaksgran!









3 kommentarer:

  1. Så gott! Jag har gjort något liknande, nämligen nöt-och fruktbollar med pepparkakssmak!

    SvaraRadera
  2. Jag har också gjort något liknande; pepparkaksbollar, de kommer upp på min blogg lite senare :) Låter kul med Bolivia och Peru!

    SvaraRadera
  3. Jaaa, pepparkaksbollar verkar vara bloggosfärens populäraste julgodis ser jag! :)

    SvaraRadera