onsdag 5 december 2012

Api Morado - majsdryck från Anderna




Raw Api Morado

I Boliva och Peru gör man en kryddig frukostdryck som heter Api Morado. Huvudingrediensen är lila majsmjöl smaksatt med kanel och kryddnejlika. Än har jag inte testat orginaldrycken som iofs innehåller massa socker men jag gjorde min egen råa variant. Smakar glöggigt och är riktigt gott!

Lila Majsmjöl innehåller massa antioxidanter av typen antocyaniner (en typ av polyfenoler). Det är det som ger den starka lila eller blåa färger i växter. Dessa skyddor oss mot fria radikaler och vet ni att antocyaniner också fungerar som ett naturligt solskydd? Lila majsmjöl kan du tex köpa på Råvarubutiken eller på välsorterad hälsokost.


Raw Api Morado

  • 3 msk lila majsmjöl
  • 1 tsk kanel
  • 4 st kryddnejlikor (älskar nejlika så jag har gärna i några fler.
  • en halv ananas
  • zest från en apelsin
Drycken ska vara varm så jag mixar alltihop tills smoothies blir ljummen men går lika fint att äta/dricka kall. 




Ta det lugn i snöyran och kolla gärna in mitt företag Råsköns hemsida om ni vill ha raw catering eller gå en kurs.

Hoppas få testa en autentiskt Api snart!
/Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar