tisdag 4 september 2012

Svensk husmanskost! Köttbullar och STUVADE makaroner?


Ibland när jag sitter i bilen eller inte kan sova brukar jag får mina matidéer. För nån vecka sen blev jag sugen på mjölkstuvade makaroner. Min mormor gjorde de godaste (med massa socker) och var mycket godare än köttbullarna eller korven man fick till. Det jag mest gillar är muskotsmaken och den gräddiga såsen. Det är klart det går att göra raw husmanskost! Här ser ni det!

Köttbullar av grönsaker, svamp och mandelmjöl. Receptet finns här och är supergoda. Mums!

Stuvade makaroner
1 dl blötlagd cashew
salt
svartpeppar
muskot
0.5 tsk honung
mixa med ca 1 dl vatten. Smeten ska bli halvtjock och jag mätte aldrig vattnet.

Blanda med ca 2 dl groddad bovete eller blötlägg groddad och dehydrerad bovete.
Värm den ljummen i torkugnen med köttbullarna. den kan gärna torka in litegrann, då är det som godast!

Riv morötter, det är en klassiker till denna rätt.

Åh ljuva barndomssmaker! Det vara lika gott som jag minns.
Marina

1 kommentar:

  1. Hej!

    Din blogg har väldigt många bra recept! Skulle du vara intresserad av att komma med på vår receptsajt Hittarecept.se?:) Om du indexerar dina recept i vår sökmotor, kommer du att få ännu mer trafik till din blogg. Det enda du behöver göra är att registrera dig här:

    http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på vår Matbloggstoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Ann-Sofi
    http://www.hittarecept.se/

    SvaraRadera