tisdag 25 september 2012

Pasta på beta med stuvad ostig spenatsås

En annan favoriträtt som är bara så god är pasta med stuvad spenat. Spenat i en gräddsås. Men konventionell pasta och grädde är så överskattat när man har en grönsakssvarv och tahini! Min favoritostsås a la Earthsprout fick en ny vrid med spenat. Voliá det blev stuvad spenat på en bädd med gulbeta.



Pasta på beta med stuvad ostig spenatsås
2 personer

2 stora gulbetor (såklart kan du använda rödbeta, squash, morot, palsternacka, sötpotatis m.m)
Svarva till spaghetti eller använd en potatisskalare för att göra tagliatelle.
Till pastan skär jag rödlök fint och marinerar i olja och citron. Låt det marineras en stund innan jag blandar det i pastan. 

4 msk näringsjäst
5 msk tahini (eller använd valfritt nötsmör)
1 dl fryst spenat (den är dessvärre uppvärmd) eller ca 2 dl färsk
1 vitlöksklyfta
2 msk lönnsirap
4 msk vatten
en nypa salt
färsk svartpeppar
Basen är gjord på Earthsprouts underbara ostsås. Check it out!

Mixa ihop såsen och servera med pasta och en schysst sallad! Mums! Värmde upp sås och pasta i torkugnen nu när det börjar bli lite kyligare ute. 


Välkomnar hösten med första veden i kaminen. 
Marina

6 kommentarer:

  1. Muuuuums! Min spenat är dessvärr slut för i år men jag ska sannerligen leta upp någon riktigt fin och göra din krämiga sås! Woho! Love the idea! (å så älskar jag spenat;)

    SvaraRadera
  2. Åh, det vattnas i munnen! Detta måste jag absolut testa!

    kram
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Hej vad är näringsjäst för något? När jag sökte på det kom det bara upp varningar för att det används istället som natriumglutamat i vissa skinkor osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näringsjäst heter också bjäst, står tex på wikipedia om den; http://sv.wikipedia.org/wiki/Bjäst
      Används mkt inom vegansk matlagning för att få en ostig smak och innehåller mkt B-vitamin. Den innehåller liiiite naturlig glutamat som flera andra livsmedel gör.. tex broccoli.

      Radera
  4. Mumsigt! Hur gör du "spaghettn" svarar? Är det ett speciellt verktyg?

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag använder en grönsakssvarv, har tidigare skrivit om den här; http://levochspira.blogspot.no/2011/10/svarva-gronsaker.html Sök på grönsakssvarv så hittar du olika alternativ, jättebra verktyg om man vill äta råkost på ett roligare sätt :)

    SvaraRadera