onsdag 2 maj 2012

Vårsmoothie med nässla


Har drickit massa nässelsmoothie de sista dagarna. Nässla är en riktigt renande ogräs full med mineraler som järn, kalcium, fosfor, kisel, folsyra och svavel och massa C-vitamin och klorofyll. Nässlor är inflammationshämmande, avgiftande, urindrivande, bra för blodet och sänker blodsockernivån. Sveriges bästa växt! Den kan förväxlas med plister, eller blindnässla, som den kallades i gamla dagar. Plister kan man också äta, den bränns inte som nässla gör. Mixar man nässlan fint så brännhåren krossas så bränns den inte.
Nu är det perfekt att plocka nässla när den är späd. Senare på säsongen kan man ta toppskotten, eller om du har ett bra nässleställe så kapa ner nässlorna så växer det upp små späda skott igen. Torka och gör pulver av till vintern. De stora nässlorna kan användas som sköljmedel till håret för att stärka och ge extra glans. Nässla är mitt favoritogräs.


Nässelsmoothie
½-1 liter nässlor
1 stort äpple
1-2 selleristänger
lite citronjuice eller något annat surt
vatten eller nötmjölk
ev. lite färsk ingefära
Jag har ibland blandat i lite honungsmelon eller en god liten tomat.

Mixa och njut.


Ängssyra, vårlök, vitplister och brännässla är alla ätliga.



Älskar nässla!
-Marina

3 kommentarer:

  1. Jag har köpt nässelpulver på hälsokost för att ha i smoothie men har svårt för smaken. Har du tips på smaker som döljer nässelsmaken bra? Tänkte prova med ananas, ingefära och citron.

    SvaraRadera
  2. Ingefära, citron och mango. ta mindre pulver, kanske 1-2 tsk bara!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också nässlor, helt klart bästa ogräset!
    Tycker att nässlor passar till väldigt mycket. Spenat t ex blir ju helt utbytbart.
    Tack för tips om smoothie, ska försöka testa (men tänker att jag kanske inte vågar plocka om jag har ett och ett halvt-åringen med mig, rädd att han bränner sig...).
    Om man bara tar de finaste skotten bränner man sig inte på dem. Man kan toppa en sallad med dem, jättefint!

    SvaraRadera