tisdag 1 maj 2012

vårig vild tabbouleh


Har tagit mig söderut i landet och är i Hälsingland. Här finns vårens första nässlor och vårlök, plister, daggkåpa, ängsyra m.m finns att plocka. Rabarberplantorna har också börjat kika upp.

Tabbouleh är en arabisk sallad på persilja och bulgur men här jag gör den i min egen råa variant. Istället för bulgur använder jag blomkål som jag skär eller mixar till risstorlek. Hacka i kirskål, persilja, rödlök, vårlök och lite tomat. Du kan använda andra av dina vilda kryddiga blad som du finner hemma. Häll över rikligt med olivolja och citron. Mums! Jättegott som tillbehör till något grillat eller kanske en rå hummus.

Kirskål
Både kirskål och vårlök brukar finnas i trädgårdar. Kirskål är ett riktigt ogräs som många blir glada om de blir av med. Kirskål smakar kryddigt pepprigt och är god i sallad, soppor, pajer m.m. Innehåller massa C-vitamin och växer i mängder. Visste ni att de vilda växterna innehåller mer näring än de ni köper i butiken. Helt gratis! Underbart att bara gå ut och plocka det som behövs. Vårlök växer i vår gräsmatta här, de har små söta gula stjärnformade blommor och kallas också guldstjärna.

Ut och plocka så återkommer jag med en nässelsmoothie i nästa inlägg. 
-Marina

1 kommentar:

  1. allt man kan laga med spenat kan man laga med kirskål t ex lasange, paj, soppa,

    SvaraRadera