tisdag 1 maj 2012

Örter i smoothie 1 - Persilja!

Har du provat örter i dina smoothies? Om inte så har du något spännande att se framemot. De flesta av oss är vana vid att äta örter tillsammans med grönsaker eller kött, men de är fantastiskt goda i kombination med frukter, och kan användas för att skapa nya smaker av dina gamla beprövade (och uttjatade) smoothies. Idag bjuder jag på en smoothie med smak av persilja och granatäpplen, som både 2-åringen, farmor och maken älskade! Sötsyrlig, frisk och underbart god!



Ingredienser är ungefärliga, smaka dig fram!

Till en 2-liters kanna:

Ett glas granatäpplejuice. Juica själv eller köp färdig.
Saften av två apelsiner
En bit selleri
En stor bunt bladpersilja
En bunt babyspenat - vi tar en rejäl bunt och fyller Vitamix-kannan minst 2/3-delar
Ca 1/4 ananas, vi brukar skära den i bitar och frysa in så blir smoothies iskall
2 glas vatten
Ev. isbitar

Mixa!




Selleri är en fantastisk grönsak som vi borde få i oss mer utav. Den har få kalorier men massor av vitaminer, mineraler och fibrer. Den är särskilt rik på kalium, kalcium och magnesium och hjälper därför till att sänka blodtrycket och kolesterolet. Kalciumet från grönsaker stärker skelettet på ett sätt som komjölk inte gör. Selleri är dessutom perfekt när man vill detoxa eftersom den sätter fart på matsmältningen, är urindrivande och rensar gallan och levern. Eftersom många har svårt för selleri pga dess lite bittra, skarpa smak är det bra att vänja sig vid den så smått genom att börja med små bitar i smoothies och juicer. Efter hand som du vänjer dig kommer du att cravea selleri. Kroppen är så fantastisk att den vet vad som är bra för dig! Goda kombinationer är apelsiner och selleri, eller äpplen och selleri. Banan och selleri är dock ingen bra kombination.

Persilja har länge använts i folkmedicin pga dess antinflammatoriska och urindrivande egenskaper. Den är rik på antioxidanter och stärker immunförsvaret.

Granatäpplen är en riktig superfrukt som är rik på antoxidanter och som i studier har visat sig hämma cancertillväxten hos män med prostatacancer.

Imorgon bjuder jag på en fräsh koriandersmoothie som för tankarna till Thailand! 

Hoppas det smakar!
- Maria

5 kommentarer:

  1. Jag har inte testat att ha örter i, men sett olika recept på smoothies med örter. Härlig grön färg på din smoothie!

    SvaraRadera
  2. Det øverste bildet er fantastisk vakkert. Hvordan har du fått den så kremig og vakker? Frister veldig, og takk for fin inspirasjon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elin!

      Denna smoothien brukar bli sån, kanske av den frysta ananasen? När jag har bråttom använder jag ibland granatäpplejuicen från Rema 1000, inte lika bra som färskpressad ur hälsomässig synpunkt men väldigt god :)

      Radera
  3. Härliga tips! På sommaren brukar jag vara specialist på kalla soppor men denna sommar kommer jag nog att satsa lite mer på smoothies. Är nyfiken på din koriandersmoothie...kanske med lite spiskummin?!
    Bernadette från www.ecofinder.se

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg och fina bilder. Jag har precis köpt en juice maskin och funderade över om man kunde ha persilja i juicen. Tack för receptet.

    SvaraRadera