måndag 23 april 2012

Vit chokladcheesecake med blåbär och kardemumma

En underbar cheesecake fick bli helgens godisbit. Jag tycker blåbär och kardemumma gifter sig fint med choklad så botten kryddade jag med kardemumma. Det blev supergott!  



Botten
ca 225 g mandlar (eller nån annan nöt)
2-3 msk kakao
10 dadlar
en nypa salt
kardemumma, jag malde i cirka 10-15 hela frön

Mal mandlarna till ett mjöl och blanda med kryddor och kakao. Ta ur kärna och skär upp dadlarna, mixa dem till en pasta och tillsätt mandelmjölsblandningen. Det ska bli som degen till en smulpaj. Smulig men fast om man trycker ihop den. Tryck ut degen i en pajform (23 cm i diameter) med löstagbar ring.

Fyllning
300 g cashew (blötlagda i 2 t)
2 dl havre/nötmjölk
ca 1-1½ dl agavesirap
½dl citronsaft
25 g lecitin
1 tsk äkta vaniljpulver
137 g kakaosmör
200 g blåbär (torra och färska eller otinade blåbär)

Blanda allt förutom lecitin och kakaosmör i en mixer. Mixa till en slät kräm. Smält kakaosmöret sakta (om du hettar upp det för mycket smakar det inte gott!) och blanda med krämen och lecitin. Häll över halva smeten över botten och häll sen på blåbär och resten av krämen. Eller häll i all kräm och gör vackra mönster av blåbärens vacka blå färg. Dekorera med extra blåbär eller med smulad bottendeg. Ställ in i frys 2 timmar och låt den tina en stund innan servering. En tårta är cirka 12 portioner. 



Mumma! Blev de något gott hos er?
- Marina


Dagens foton är tagna av Magdalena Mannberg. 

8 kommentarer:

  1. Wow! Ser utrolig delikat og god ut. En stor fristelse sent mandagskveld ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst gör den! Jag (Maria) vill också smaka! Men nu ska jag ta mig en bit av din vinnarkaka Elin, som står i kylskåpet!

      Radera
  2. Så fin cheesecake, ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
  3. Den så veldig god ut! Den må jeg prøve ut :=) Klem Agnete

    SvaraRadera
  4. Den var fantastiskt god! :)

    SvaraRadera
  5. Åh så gott! Den ska jag prova :)

    SvaraRadera
  6. Så god! Jag bjöd den på mitt kaffekalas till släktingar som aldrig hört om rawfood och tårtan fick så mycket beröm! Två frågade efter receptet till och med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul, vad glad jag blir!

      Radera