onsdag 11 april 2012

Vacker förrätt, en rawioli?


Jag har länge velat göra dessa men har inte hittat den perfekta mandolinen. Äntligen har jag funnit den, märket är Kyocera och finns bland annat på Cervera och Clas Ohlson. Nu kan jag göra riktigt tunna skivor av alla möjliga grönsaker och en helt ny värld öppnar sig med nya redskap. 

Skiva en rödbeta i tunna skivor (1-3 mm). Lägg dem i en marinad av vitlök, olja, salt och svart peppar cirka en timme. 

Osten du fyller rawiolin med är lika delar pumpa- och hampafrö som mixas till ett mjöl. tillsätt olja, lite salt. Smaka av. Vill du ha kryddor i? Basilika är gott i. Mer ostsmak? Jag använde även näringsjäst för att få mer ostsmak. Vill du ha den krämigare kan man också tillsätta blötlagd cashew. 

Klicka en bit ost på betan och vik över, droppa balsamico över och garnera med ruccolablad och kanske några härligt doftande basilikablad. Supergod förrätt och tänk vad vackert det blir med polkabetor?

Voila!

Spännande med nya ting, snart kommer det en Vitamix på posten!
- Marina

3 kommentarer:

  1. Vill du berätta vilken mandolinen du är så nöjd med är? Jag är själv på gång att skaffa en.

    SvaraRadera
  2. Katharina det är en mandolin från Cervera, jag vet inte vad märket heter ännu, kommer snart med posten. Vi har den på mitt jobb så jag har testat den där.

    SvaraRadera
  3. Clas Ohlsons har dem också, märket är Kyocera.

    http://www.clasalenius.se/koksutrustning/kyocera_koksredskap_skalare_mandoliner/kyocera_csn-202_bk_mandolin

    SvaraRadera