onsdag 18 april 2012

Raw grönsakslimpa




Jag vet inte hur det är med er, men särskilt under vintermånaderna blir jag sugen på varm mat som känns tillagad. I vintras blev det mycket linsgrytor för min del, och nu när våren, solen och de färska grönsakerna är på väg hit till norr igen så har jag börjat äta mer och mer raw igen. Idag blev det en raw grönsakslimpa som alltså ska imitera vanliga köttfärslimpor i både smak och utseende. Receptet är inspirerat av ett recept i den underbara boken Evie's Kitchen, som jag varmt rekommenderar till alla som har barn, men också till er andra som tycker om raw recept som känns tillagade och lite tyngre än de vanliga salladerna. Här finns mycket grytor och soppor, burgare och nuggets, som ska tilltala både barn och vuxna. Just den här grönsakslimpan fick dock betyget Usch! av min son. Dock utan att ha smakat den.

Jag har ändrat en del på receptet i boken och lagt till och tagit bort en del ingredienser. Så här gjorde jag, på ett ungefär:

1 dl solroskärnor
1 dl hampafrön
1/5 dl malda linfrön
1/5 dl gojibär, blötlägg i minst fem minuter
En liten bit rödlök
4 cm selleri
1 röd, gul eller orange paprika
Ett par-tre champinjoner
Färsk persilja
En tesked misopasta (detta ger den smak och färg)

Mal fröna och lägg dem i en matberedare tillsammans med resten av ingredienserna. Mixa till en smet. Forma till en limpa på ett teflex-papper och ställ in i en dehydrator i 24 timmar tills den är knaprig på utsidan men ändå mjuk inuti.

Jag har serverat den varm med marinerad svamp, en gul tomatsås och en sallad av orange paprika och gula tomater, timjan, olivolja och rödlök.

Smaklig måltid!
-Maria





2 kommentarer:

  1. Jag har samma sak på vinter och suktar efter mer varm mat än på sommaren. Rawfood kanske passar allra bäst i klimat där det är varmt och gött året om ;) Intressant recepet! Ska pröva det nångång!

    SvaraRadera