söndag 15 april 2012

Bovetegröt

Startar dagen greeeejt med härlig bovetegröt innan det är dax att leka i snön. Hur startar du din dag?

Delar med mig av en jätteenkel god och mättande gröt. Enklare än så här kan det inte bli. Blötlägg bovete kvällen innan och skölj dem noga så slemmet som uppstår försvinner. Om det blir bovete över kan du förvara i en glasburk i kylen några dagar. 

2 torkade fikon
1 dl blötlagdt bovete
1-2 tsk nyponmjöl
lite ljummet vatten
lite salt

Mixa fikonen till en pasta, tillsätt resterande ingredienser och mixa till en gröt. Vill du ha den ljummen så använd ljummet vatten. Strö över kanel och ät med en frö /nöt eller havremjölk. Garnera med färska bär, torkad frukt, bovetecrunch. Muuuums! En favorit!


God morgon, tror de blir skidtur för mig :)
-Marina


4 kommentarer:

  1. Friskt og godt det ser ut! :-)

    SvaraRadera
  2. Det var de, och skönt att sitta ute i den varma solen och se snön smälta :)

    SvaraRadera
  3. Jag trodde bovete skulle sköljas noggrant i hett vatten för att bli av med färgämnet (som kan vara allergiframkallande). Hur gör du? Blötlägger du i hett vatten på kvällen och sköljer på morgonen.

    Sara - nybörjare på bovete

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara. Bovete kan lika gärna sköljas noggrant i kallt vatten. Hett vatten dödar alltför många näringsämnen i bovetet. Jag sköljer några gånger, blötlägger och sköljer noga innan jag ska använda dem. Man ska skölja tills färgämnet och slemlagret försvinner. Färgämnet smakar dessutom bittert så sköljning är viktigt, men skippa hett vatten. Kallt eller ljummet, ej över 40 grader:)

      Radera