tisdag 20 mars 2012

Mina smoothies, mina vänner





Marina klagar på mig och säger att jag måste skriva nu, för annars tar hon över bloggen helt. Jag har varit upptagen med mycket annat, och har också en annan blogg och jag varit dålig på att skriva här, men nu lovar jag att sätta igång igen!

Vart hämtar du inspiration från när du lagar mat? Ofta har jag fastnat i de samma gamla vanorna och väl beprövade recepten, druckit samma gröna smoothie varje dag och inte orkat testa något nytt. Men en dag fick jag nog. Hur skulle mina nära smaka, om de var smoothies? tänkte jag.
T-smoothien

Den första jag ville återskapa som smoothie var T, en latinamerikansk tjej jag lärde känna när jag studerade i Vietnam. En färgstark, mörkhårig och bohemisk jetsetter, yogalärare, stark, bitchig och excentrisk. Självklart smakar hon av exotiska frukter som mango, litchie, ananas och kokosnöt, toppad med riktigt syrlig lime och knallröda hallon. T i ett glas!



C-smoothien

Nästa dag ville jag göra en annan väninna jag lärde känna i Vietnam. Även hon en livsnjutare av stora mått, fast på ett annat sätt. C är blond, kurvig, klär sig ständigt i rosa och volanger och är superintelligent, bitchig, pratsam och underbar. Till C-smoothien har jag använt de mäktigaste nötterna som finns, macadamianötter, och gjort den riktigt söt med agavesirap. Den innehåller även kakaosmör, för här ska det inte sparas på något syndigt, och jordgubbar, för att göra den Barbie-rosa. Slutligen var jag bara tvungen att ha i hampafrön, ni kan säkert gissa varför. Och så är den toppad med kokosmjölk och kokosflingor. Mmmm, en riktig dessertsmoothie!


kusin-smoothien

En annan dag gjorde jag min kusin. Hon har gyllene hud och långt, rakt, svart hår och ser ut som en inkaprinsessa. Hon har en orange utstrålning, eller aura skulle en del kanske säga, och hennes smoothie skulle självklart vara gyllene, söt och solig. Mango och jordgubbar, med inkabär och gojibär. Så hon! Underbart god.

Maken
Makens smoothie


Min älskade make. En naturens man. Hans smoothie kunde inte vara en annan färg än grön. Basen är mandelmjölk - han har mandelformade ögon - chaikryddor (kanel, kardemumma, peppar, nejlika och ingefära) och honung, för han är den sötaste, godaste människa jag vet om. Den gröna färgen kommer från spenatblad, för han är ett riktigt hälsofreak, och spirulina, för att han är sjösame, en man från havet. Jag älskar hur den har skummat, precis som havsskum. Slutligen är den toppad med kakaonibs för att matcha hans mörka bruna ögon och långa bruna hår. Detta var den godaste smoothien jag någonsin smakat!


Jag
Jag-smoothien

Slutligen gjorde jag mig själv. Detta är min självbiografi, eller mitt självporträtt, skulle jag kanske säga. Det var självklart att jag skulle vara lila. Lila majsmjöl är en ingrediens man använder till en underbar, varm majsdryck i Bolivia, där jag har mina rötter, och eftersom den är raw var det perfekt att använda den. Eftersom jag också har spanska rötter ville jag använda chufas, spanska tigernötter, som i Spanien används till att göra en smakrik nötmjölk som kallas horchata. Jag är ju uppvuxen i Sverige, och ville ha något som symboliserade landet, och vad är väl mer svenskt än lakrits? Så jag hade en liten gnutta lakritspulver i. För att kamuflera lakritssmaken fick jag ha i en massa boliviansk kanel, och några söta dadlar. Slutligen, några hjortron som dekoration, för att symbolisera mitt hem sen tolv år, Sameland. Jag var riktigt god, om jag får säga det själv. ;)


Konstiga, världens bästa Marina.

Men vart tog Marina-smoothien, kanske ni undrar. Marina är en mycket komplex människa. Man fixar inte bara ihop henne sådär, så det bör hon ta som en komplimang. En Marina-smoothie innehåller inte de mest  vardagliga ingredienserna, så det har tagit tid att komma på dem och få tag på dem. Men snart är den färdig!

Hur skulle dina vänner smaka? Hoppas att du har fått inspiration att skapa dina egna goda smoothies nu. :)

Lev väl!
Maria

9 kommentarer:

  1. Yippi! Vilken härlig överraskning på morgonen. Jag vet ju redan att min smoothie är blå;)

    SvaraRadera
  2. Mange flotte og fristende smoothies- og fine bilder :-)

    SvaraRadera
  3. Så fint innlegg! Og kjempefine smoothies! :)

    SvaraRadera
  4. Härlig inlägg och bilder likaså!
    Gillar din blogg och tittar in när inspiration behövs :)

    Med vänlig hälsning

    Almira

    SvaraRadera
  5. Jag vet en ingrediens som absolut skulle vara med i min Marina smoothie; nässlor! Det kanske låter som en som en hemsk pik, men det är det absolut inte. Nässlor känns som en väldigt oväntad och spännande ingrediens (går det verkligen att äta dem råa, kommer de att stickas?), men massa hälsosamma egenskaper, och den växer som ogräs så det är liksom bara att plocka och ta till vara på vad naturen ger.... Det e Marina för mig!

    /MImmi

    SvaraRadera
  6. Mimmi: Nässlor är bara å mixa ner eller göra ett pulver av, dricker de flera ggr i veckan ;) Helt rätt med nån vild växt till mig ja!;)

    SvaraRadera
  7. precis, nässlor är så Marina!

    SvaraRadera
  8. HURRA!! Mera! Mera sån här mat!

    SvaraRadera