fredag 2 mars 2012

Mer D-vitamin? Solarie eller tilskott under vintern?

Hej igen!

Lite mer om D-vitamin och solarie. Det är mycket prat om att man inte ska sola solarie; att det finns risk för cancer, speciellt hudcancer, med solarie. Att sola för mycket, varken i sol eller solarie, är inget jag rekommenderade i mitt förra inlägg. Det är för tillfället en del stigma i vårt samhälle om man solar i solarie och det finns forskning som säger att risken att få cancer från solarium är 0.2% och då endast om man bränner sig. Det finns både läkare och forskare som rekommenderar solarie för att öka D-vitaminhalten (och för vissa hudsjukdomar och eksem). Det har också visat sig att brist på D-vitamin kan leda till cancer och solarie är ett effektivt sätt att öka D-vitamin, stärka immunförsvaret och även skydda sig mot cancer OM man inte solar för mycket och ofta. 10 minuter i veckan är vad rekommendationerna ligger på för att få en bra nivå av vitamin D. Är du mörkare i huden krävs en längre exponering i solen eller solarie.

Men känner man inte för solarie och inte heller vill äta de två portioner (350g) av fet fisk per dag som krävs för att hålla D-vitaminnivån i kroppen så finns det idag en hel del tillskott. Vissa anser att den syntetiska D2-vitaminen inte har samma fördelar som D3 (som du får av sol och mat). D3 finns också som tillskott, bland annat hos råvarubutiken eller iherb, och utvinns ur fårull. D-vitamin är fettlösligt och bör intas med fet mat.
Man kan be att få testa sin D-vitaminnivå hos läkaren. Be om ett 25-OH-D-test och dosera efter provsvaret, optimala nivåer ligger mellan 50-80 ng / mL.

Rekommenderade intag är 2000-4000 E/ 50-100 mcg per dag vid solbrist. (under sommartid bildas ca 10 000-15 000 E en vacker sommardag)

För mer läsning om solarie och D-vitamin, se här om norsk forskning på ämnet.

Ha en fin dag allihopa!
-Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar