torsdag 1 mars 2012

Bästa av Ubud

Jag har rört mig vidare efter en tid i Ubud. Kuta är som en parallell verklighet jämfört med Ubud. Här är det strandliv, fest, mycket öl och alla röker. Här kan man inte få tag i gröna juicer, stora sallader eller råa tårtor, glass och maträtter. Så, jag har inte så mkt att rapportera från Kuta.. jag drömmer mig bort till Ubud..

Bästa råa tårtorna, choklad och gröna juicer i Ubud? Alchemy! I En liten bit utanför Ubud med motorcykel (som alla kör) i Penestanan finns Alchemy. Här kan du göra tarmsköljning och rena kroppen, de har hemkörning av grön juice för dig som är på ett reningsprogram.


Tårtorna är underbara! Chokladtårtorna är mäktiga och de jag har testat är mintchoklad och jordnöttschoklad eller den fantastiska kaffechokladkombinationen. För lite mer bäriga tårtor finns tex gojijordgubb eller blåbär. Klassikern key lime paj finns också. De har många goda praliner om du vill ha något mindre. Här finns också möjlighet att köpa grönsaker, kakao och alla möjliga superfoods. De håller just nu på att renovera för att starta en raw restaurang. Det finns stora chanser för att det blir den bästa restaurangen. Jag hoppas jag snart kan komma tillbaka och testa restaurangen också.

Efter ett tag tröttnade jag på all lyxig och ”vällagad” raw food, jag ville bara ha en stooor grön sallad. Det var först i slutet av min resa som jag hittade min favorit och den var STOR! BaliBuddha som jag tidigare nämnt har Garden Sallad (25:-) och till den massa frön och valet av 5 dressingar. BaliBuddha har också många goda smoothies, tex en green superfoodsmoothie med maca, ginseng och spirulina. Men akta, du får så mycket energi så det är svårt att sova.

BaliBuddhas stooora sallad

Clear Cafe är ett annat ställe som är värt ett besök, lite dyrare, lite mer fancy men deras mylk (cashewmjölk) med smak av choklad, jordgubb vanilj och sacred spice är faaaantastiska! Alla deras drinkar är fantastiska; diamond detox med aloe vera, gurkmeja, mint, ingefära och honung var som balsam för halsen. Maten är också super men portionerna mindre. Zucchinipasta med primavera är en höjdare. Råa pizzan är mer en förrätt. Salladen med jackfruit; rainbow salad, är en fröjd för gommen och det finns mycket annat spännande på menyn. 

En bra fras att lära sig här i Indonesien är annars Tidak pakai gula ”Inget socker tack”. Alla goda fruktjuicer får oftast några skedar socker i sig annars. Socker undviks på många ställen i Ubud och du får en liten skål med honung med juicen och har själv valet att söta din dricka. 

Skål!
-Marina 

1 kommentar:

  1. Vilken härlig blogg du har!!! Jättekul att läsa om din resa. Jag blir riktigt resesugen!
    I helgen ska jag göra en kokostårta, det blir spännande :-)

    SvaraRadera