fredag 13 januari 2012

Ubud, Bali :: Soma

Hej allihopa! Nu är jag i fantastiska vacka Ubud, Bali. Här är planen att jag ska stanna en månad och yoga och äta. Första planen är att skaffa myggspray, de små rackarna älskar mig! Helst en ekologisk utan massa gift. Men inga problem här finns massa ekologiska hälsokostbutiker, kafeér och restauranger. 


Igår åt jag på Soma, high vibe cáfe! Mysigt inredning och inbjudande personal. Borden är dekorerade med kakaofrukter man kan köpa för ca 7 kr, Soma bjuder in till "be the change we want to see in the world" genom att börja med maten vi äter. 
De har några raw huvudrätter som pizza, pad thai, soppa och massa sallader samt såklart massa smoothies, juicer och elixir (shots). "Hydration is the key to health and most of our offerings are raw, meaning they are still full of water, nutrients, life force and enzymes" står det i Somas meny. De har också veganska och vegitariska varma rätter. De har även kallprocesserat kaffe som blötläggs en dag istället för att kokas för att få ett kaffe som är mildare och snällare mot magen.. till det finns det desserter som glass, olika chokladbollar och annat mumsigt.



Jag testade deras pad thai och den var fantastisk. Ville dricka upp såsen som var kvar! Jicama var en av huvudingridienserna, vilket är en rotfrukt från Sydamerika. Inte sett den i Sverige men jag har planer om att odla den i sommar. De har också en sallad på lokala gröna blad som jag ska testa. Jag testade deras mayan magic smoothie, choklad med kryddor; muuuums! De flesta av ingridienserna är lokala från ön. Ska se om jag kan besöka ett kakaoplantage, helst Big Tree som är ekologiskt. 

Hit till Soma kommer jag att återvända! 

Smoothies kostar cirka 20-30 000 ruphie (15-25 kr) huvudrätt cirka 40-50 000 (30-40 kr)





- Marina

2 kommentarer:

  1. Åh det låter helt underbart! Tack för tipset! Ska själv till unida i Maj - längtar! Njut Njut Njut! Kram

    SvaraRadera
  2. Soma är magiskt. Det enda störiga är att smoothiesarna inte är kalla, oavsett om man ber om att få is i eller inte. Samma på Clear Café. Undrar varför? I Thailand är ju allt megaiskallt, och där är det väl ungefär lika varmt som på Bali.

    SvaraRadera