tisdag 15 november 2011

värmande svampsoppa


Jag älskar hösten med alla färgglada löv som faller, skogen full med svamp och frisk luft. Jag är uppvuxen i Hälsingland som har stora skogar full med svamp. Svamp går utmärkt att torka inför vinter och vår. Mina favoritsvampar är svart trumpetsvamp, karl johansvamp, rödgul trumpetsvamp och kantareller - både gul och tratt. Svamp torkar du enkelt genom att lägga på tidningspapper eller en bricka, det tar några dagar för svampen att torka. Ställ dem ej i direkt solljus, luften ska vara torr så inte svamparna möglar. När svampen har helt torkat kan du lägga dem i påsar eller glasburkar. Om du är osäker kan du förvara dem i papperspåsar.

Av den torkade svampen har jag gjort ett svamppulver för att göra soppa på eller använda som krydda. 


När kylan kommer kan det vara gott med en värmande soppa.

Svampsoppa
  • 1 dl cashewnötter, blötlägg 4 timmar eller över natten. Häll bort vattnet
  • 2-3 dl vatten (Du kan lägga svamppulvret i vatten ngra timmar innan för ytterligare smak)
  • 3-4 msk svamppulver (karl johan i detta fall)
  • 1 msk god olivolja
  • nypa himalayasalt
  • nypa färskmald svartpeppar
Mixa ihop alla ingredienser och fyll på med vatten tills det är en lagom konsistens. Jag använder mig av ljummet vatten (40grader) men du kan också sakta värma upp soppan på spisen under upprörning.
Dekorera med purjolök eller torkad röd lök och en nypa trumpetsvampspulver. Om du vill ha en mer spicy soppa, krydda med cayennepeppar också. 

Vad tycker du om hösten, är du också ute mycket i skogen och plockar bär och svamp?
- Marina

3 kommentarer:

  1. Wow, det låter supergott! Ser framemot att laga mat tillsammans någon gång snart. Undrar om det någonsin blir av?

    SvaraRadera
  2. Det dröjer väl några månader, så får vi laga världens middag efter jag vart på Bali. :) Min mor åt upp soppan, hon är helt galen i cashewost och mina soppor :)

    SvaraRadera
  3. Suppen ser fantastisk deilig ut :-) Du er kjempe flink til å lage god og rå mat.

    SvaraRadera