tisdag 1 november 2011

Vackert hår och skönhetsmineralen MSM

Det är inte bara det vi stoppar i oss som kan förorena våra liv. Även konventionella produkter som vi smörjer in vår hud eller har på vårt hår innehåller en hel del gifter. Jag har otroligt få hud- och hårprodukter hemma, vilket också är bra ekonomiskt. Det betyder att jag kan lägga pengarna på ännu mer fantastiskt härlig rawfood ;)

Schampo använder jag inte sen länge. Balsammetoden, som går ut på att man vänjer av håret från schampo och bara tvättar håret med balsam, är mitt sätt att tvätta håret. Schampo är en ganska ny produkt som tar bort alla bra fetter från håret, balsam använder vi sen för att återfukta håret. Om man ska använda hårprodukter är det viktigt att de inte innehåller mineraloljor och silikoner.
Håret tvättar jag med balsam kanske 1-2 gånger varannan vecka. Oftast tvättar jag bara håret med vatten. När håret är handdukstorrt kan jag använda några droppar kokosolja för att göra det blankare och återfetta håret. Nu behöver jag oftast inte kamma och borsta håret, använder bara mina händer som oftast för att kamma igenom det trots att jag har långt hår.

Skönhetsmineral
Senaste månader har jag också tillsatt MSM- metylsulfonylmetan, i min kost. Tycker mitt hår har blivit ännu blankare och lättskött. MSM är en mineral, svavel, som stärker immunförsvaret och gör att cellerna enklare gör sig av med gifter och att de lättare tar upp näring. MSM stärker hår, naglar och hud. Det är också smärtstillande och kan hjälpa mot ledbesvär, astma och allergier samt mycket mycket mer.

Dels så kan man blanda pulvret i vatten och dricka eller använda MSM-vattnet i en sprayflaska och spraya på hud och hår.

Jorden vi odlar i är idag mindre rik på mineraler och det kan vara bra att tillsätta ytterligare mineraler i vår kost.


- Marina

1 kommentar:

  1. Jag använde också balsammetoden/ vatten/ torrtvätt med havregryn tidigare i år, mellan februari och juni, funkade hur bra som helst tills snön försvann. Sen råkade det bli lite sulfatfritt schampo under sommaren... Men ska börja nu igen när snön kommer tänker jag! Hur bra som helst!

    SvaraRadera