tisdag 8 november 2011

Raw Rocky Road med nötfri glass!


Inte all raw food är nyttig, men saknar man en del godsaker så kan man i alla fall unna sig mindre onyttiga varianter då och då! När jag och Marina först möttes gjorde vi ofta glass tillsammans. Då åt vi ju inte raw, men vi experimenterade med spännande glassrecept, som ingefära och sesam, eller lavendel och honung (som enligt en annan väninna smakade tantlakan). Glasstokiga är vi fortfarande, och nu är det roligt att hitta på raw glassrecept. Här har jag gjort en klassisk Rocky Road Ice Cream som blev riktigt lyckad!

Det vanliga raw glassreceptet består av cashew- eller macadamianötter, kokosolja och agavesirap, och det är enligt mig varken särskilt gott eller behagligt att äta så stora mängder nötter. Jag har experimenterat mig fram till ett glassrecept helt utan nötter, istället använder jag groddad bovete. Det blir mycket lättare, och också mer neutralt i smaken. Kom ihåg vart ni läste det först! :)



Raw, nötfri chokladglass
  • 3 dl groddad eller blötlagd hel bovete
  • 8 små dadlar eller 6 små dadlar och 2 msk agavesirap
  • 1 msk kakao eller mer
  • 1 gnutta äkta vaniljpulver
  • 1 gnutta salt eller mer
  • 2 dl vatten
  • eventuellt 1 tsk rå carob
Mixa ihop allt till en slät kräm, smaka av och justera med sötning, kakao och salt. Frys in i glassmaskin eller i en burk i frysen. Tina 15 minuter innan servering, den kan bli rätt hård.

Till Rocky Road-glassen gjorde jag carobkakbitar, chokladsås och kokosmashmallows. Jag har inga exakta recept på dessa, men så här gjorde jag på ett ungefär:

Carobkakorna: Mandlar mixas med rå carob och dadlar och formas till kakor, ställs i frysen och skärs i små fyrkanter. Jag gjorde en liten mängd med kanske tjugo mandlar och en eller två dadlar.

Kokosmashmallows: Cashewnötter mals med kokosflingor och eventuellt hampafrön och mixas sen med en gnutta agavesirap och pyttelite kokosolja. Forma till kuddar och strö kokosflingor över. Ställ i kylskåpet.

Chokladsås: Vatten, agavesirap, kakao och lite salt.




Ha en underbar dag!
Maria

2 kommentarer:

  1. Alltså denna glass är helt fantastiskt god! Hela familjen bara älskar den. Och det känns mycket bättre att äta boveteglass än nötglass tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fantastisk recept! Detta måste jag prova snart! Jag letade raw glassrecept men alla var med banan, och man kanske inte alltid vill ha banansmak. Så glad att jag hittade hit!

    SvaraRadera