måndag 7 november 2011

Raw frukostgröt en solig höstmorgon

Under den kalla tiden på året tycker jag att det är skönt med något lite tyngre och mer mättande i magen än bara smoothies till frukost. Jag har aldrig varit en grötätare, tanken på att äta en varm, lös degklump med kall komjölk till har aldrig frestat mig, men när jag började med raw food hittade jag på en gröt som kändes både fräsch, god och mättande.


Jag maler eller hackar mandlar (och ibland andra nötter eller frön) och blandar med en mosad banan och en gnutta äkta vaniljpulver. Strör sedan över med skalade hampafrön, kokosflingor och de bär jag har hemma. Just idag hade jag mullbär, gojibär, färska hallon och granatäpple. Serveras med hampamjölk eller mandelmjölk om man vill ha det helt raw, annars är ris-, eller havremjölk jättegott till också.


Granatäpplen har visat sig ha positiv effekt mot cancer, de är rika på C-vitaminer, antioxidanter och folsyra. Och så är de fantastiskt roliga för små barnhänder att pilla med medan mamma njuter av sin frukost i lugn och ro! :)

Ha en fin dag!
/Maria

2 kommentarer:

  1. Så deilig frokost! Elsker bloggen din :-) Skal legge den som min leste blogger på siden min, så enda flere kan bli oppmerksom på alt det vakre du skriver om :-)

    SvaraRadera
  2. Vi är två som skriver;) Men tack så mkt, det glädjer oss, vi ska också göra en blogglista och självklart är du med på vår :)

    SvaraRadera