måndag 21 november 2011

Japansk rättikasallad med kryddig söt sojasås




Jag älskar japansk mat. De är fantasiskt duktiga på att dekorera sin mat och har underbara smakkombinationer. Sushi och sashimi är en favorit. Här har jag gjort en vegansk raw variant på min systers sashimisås. I orginalreceptet har vi såsen till rå lax eller annan god fisk. Jag använder mig av rättika istället som var väldigt vanligt i maträtterna i Japan. Kan tänka mig att det är gott med vilken som helst krispig grönsak eller alger.

Söt sojasås 
½ dl shoyu eller tamari
2 msk sesamolja
2 msk agavesirap
färsk ingefära, cirka 1-2 cm
färsk chili, ¼ eller mer om du vill ha den starkare
färsk koriander
½ vårlök
1-2 msk limesaft

Blanda soja med sesamolja och agavesirap. Hacka upp ingefära, chili, vårlök och koriander. Häll på limesaft. Smaka av, vill du ha den sötare, starkare? Sötare; mer agavesirap eller sesamolja. Starkare; mer chili. Koriandern, ingefära och sesamolja är ett måste för att såsen ska bli ultimat.

Svarva en bit rättika, hacka upp mer koriander, lite vårlök och ingefära. Chili gör det vackert med sin röda färg (eller andra färger). Häll på sås och dekorera med svarta och ljusa sesamfrön. Perfekt förrätt och om du vill, lägg till några råa tunna laxbitar till.

Mums, detta är en av mina favoriträtter!
- Marina



2 kommentarer:

  1. Nam! Soyasausen høres veldig forfriskende og god ut :-)

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Jag får ofta idétorka när jag ska komma på förrätter men denna ska jag lägga på minnet. :)

    SvaraRadera