måndag 7 november 2011

Hampa; mjölk och groddning




Jag erkänner, jag blir inte kompis med hampafröna. De vill inte grodda för mig, om de gör det så möglar dem. Kanske det är bäst att odla dem i jord och klippa av de unga skotten? Hur gör du?
Så nu har jag istället gjort hampamjölk av dem. Supergott. Smakar lite nötigt och håller några dagar i kallskåp. 

Blötlägg 1 dl hela hampafrön över natten. Byt ut vattnet (vattna blommorna med det!) mot rent vatten (cirka 1-1½liter) och mixa sönder Jag använder mig av en Tribest Personal Blender vilket funkar super, rekommenderas! Häll över i en silduk och pressa ut all mjölk. Denna frökrossen använder jag för att ge extra näring till mina blommor. Tyckte att smaken var god som den är, men om man vill kan man smaksätta den med vaniljpulver och honung eller annan sund sötning.


Hampa är en fantastiskt växt som tyvärr får mycket motstånd pga av vissa arter har ett högt THC-innehåll (Cannabis) som gjorde hampan förbjuden att odla från 1970-2005. Industrihampan börjar äntligen (igen) vinna mark i Sverige. Hampa har varit en viktig växt, en av de första människan började odla. Den har väldigt starka fibrer som man har gjort kläder, rep, segel och papper. Tex är den första bibeln tryckt på hampapapper och de första Levijeansen är gjord av hampa. Det var en av de viktigaste växterna i Norden på 1100-1200-talet. Hampafrö har ett innehåller alla de essentiella aminosyrorna(massa protein!) och fibrer, magnesium, järn, zink och kalium.

Skalade hampafrön innehåller per 100g; 411kcal /1720kJ, protein 34,9g, kolhyd 25,2g, fett 18,4g

Längtar till sommaren, då ska jag odla lite hampa och göra juice av! 
- Marina

OBS; nu har jag fått reda på att det tydligen är förbjuden att grodda hampafrön, så jag inte uppmanar er att göra något olagligt. 

7 kommentarer:

  1. Jag lyckas inte heller grodda hampan, den möglar för mig med. Så jag har gjort precis som du, blötlagt över natten och gjort mjölk. Nu hittade jag inte oskalade frön sist jag handlade, men när jag hittar det får jag prova att odla också!

    SvaraRadera
  2. Varför är hampa raw men inte spannmål?

    SvaraRadera
  3. Knyttets mamma: Jag förstår inte frågan. Menar du varför nötter är raw men inte spannmål?

    Man kan ju inte äta rå spannmål, de kan till och med vara giftiga i sitt råa tillstånd. Innan de hamnar i affären blir de upphettade och behandlade.

    SvaraRadera
  4. Jaha. Okej. Jag är inte så insatt men trodde liksom att spannmål skördades för att sedan användas som det är, alternativt separeras så att det inte är fullkorn. Visste inte att det alltid behandlas först. Hur behandlas det (om du orkar leka lärare)?
    (Jag har en bullerbyvision av hur man gör mjöl, liksom, att man skördar och så maler. Nu lärde jag mig nåt nytt.)
    Tummen upp för den här bloggen, förresten.

    SvaraRadera
  5. Nu tror jag att jag hänger med. För de flesta spannmål upphettas ju, som du säger, till exempel vete äts inte som det är utan bakas eller tillagas.

    Det jag funderade på var havre, men nu har jag kollat upp och det stämmer ju att havregryn inte är råa utan processerade.

    Nu förstår jag. Ursäkta min dumhet och tack igen för bloggen, den är mycket inspirerande.

    SvaraRadera
  6. Hej! en sen komentar kanske.. köpte (ekologiska) hampafrön med skal häromdan (hampavaruhuset.se) och de börjar grodda sej redan i blöttläggningsvattnet under natten. Sedan gick det i rasande fart. 3-4 dagar tog det för mej.
    Men nu skall jag testa tipset ovan å göra mjölk till morgongens smoothie.

    SvaraRadera
  7. Hej! oh vilken härlig sida och vad mycket nytt jag lärde mej så här på en gång! Jag gör mjölk av olika sorter och jag använder en Chufamix den kan jag varmt rekommendera! Ska genast lägga hampa i blöt! :)

    SvaraRadera