torsdag 3 november 2011

Açai - världens godaste frukt


Min absoluta favoritfrukt åt jag under ett besök i Brasilien. Frukten var fryst och mixat till en tjock pure, på toppen fick man krispig granola och honung. Det såldes överallt, på stranden var det väldigt populärt, både svalkande och fungerade väldigt bra om man hade haft en blöt natt kvällen innan. 

Frukten heter açai och smakar lite som en blandning av blåbär och choklad. Det växer på olika palmträd i Amazonas. Det säljs många pulver och juiceblandningar av açai, men inget har smakat så gott som den isiga tjocka pureen jag fick i Brasilien. Ska till Stockholm nu snart och där har jag hittat ett ställe som säljer fryst hel açai. Lycka! Så jag återkommer med betyg på produkten. 

Acai är väldigt mättande och innehåller såklart massa vitaminer och har en hög proteinhalt. Innehåller mycket fibrer och har en ovanligt hög halt av kalium, kalcium, järn, magnesium, koppar, fosfor, kalium och zink samt är rik på antioxidanten antocyanin. Açaí är ganska unik då den är ovanligt rik på fettsyror.

-Marina




2 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har smakt acai fersk! Hørte at det er helt umulig å få fersk acai til Europa, for bærene lever kun et døgn etter de har blitt plukket. Frosset er super bra tilbud, så du er heldig som kan vente deg acai i Stockholm :-D

    SvaraRadera
  2. hej! tack för kommentarerna i mina bloggar :)

    vilken fin blogg du har! :) hit kommer jag igen :)
    du får ha en fortsatt bra dag och en underbar vecka :)

    SvaraRadera