onsdag 5 oktober 2011

A-vitamin och provitaminet karoten


A-vitamin heter också retinol som främst finns i animaliska produkter eller berikade mjölkprodukter. Men som vegan får man i sig A-vitamin genom att äta  te x morötter, grönkål, mango, tomat, selleri,  majs och spenat . I dessa finns ett ämne som heter karoten - kroppen förvandlar detta ämne till retinol/A-vitamin när kroppen behöver det. Karoten är det som ger grönsaker och frukt sin vackra färg. Det är också en viktig antioxidant som reducerar cellskador och håller oss unga genom att skydda oss från fria radikaler. A-vitamin är bra för ögonen och mörkerseendet, vid brist så kan man få nattblindhet och uttorkad hornhinna.

Fördelarna med att få i sig A-vitamin genom karoten är att du inte kan få ett överskott av A-vitamin, något som är vanligt i Norden där vi äter mycket kött, fiskolja och berikade livsmedel som mjölk och margarin. Kroppen själv producerar så mycket A-vitaminer du behöver från karoten. Ett överskott av A-vitamin kan ge benskörhet, något som är ganska vanligt i Norden trots att vi har gått på myten om att mjölk är bästa hjälpen mot benskörhet. Överskott ger också illamående, uppkastningar, öm kropp, huvudvärk, näsblod m.m

Som rawfoodätare borde du få i dig all A-vitamin du behöver. Frukt och grönsaker helt enkelt. Eller en karotinboost med en raw morotskaka?

Vad är inte godare än en krispig morot?
- Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar