fredag 7 oktober 2011

Raw spicy papaya salad


En av mina thailändska favoriter är Som Tam, stark papayasallad. På en matlagningskurs som jag tog för fyra år sedan i Chiang Mai valde jag därför att lära mig att göra den. Igår tog jag en kurs här i Bangkok, och då var mitt önskemål att bara göra sallader. Ägarinnan av skolan hade aldrig fått det önskemålet förut och frågade om jag verkligen inte ville lära mig att göra pad thai eller röd curry, de klassiska favoriträtterna. Jag svarade att det kunde jag redan, nu ville jag bara fördjupa mig i salladernas värld. Hon utnämnde därmed den 7:e oktober till International Salad Day.

Papayasallad är en sallad gjord av grön, omogen papaya. En annan version görs av omogen mango. Frukterna vi köper i affärerna i Norge är visserligen aldrig helt mogna, men riktigt gröna är de heller inte, utan då måste man till en internationell eller asiatisk mataffär för att köpa det. Nu är det ju så att omogna frukter aldrig är bra att äta. Vill man inte göra ett undantag så kan man använda vitkål, rotfrukter och gurka istället. Det är nämligen dressingen som gör salladen god. Det finns många olika sätt att laga papayasallad, och här är ett:


  • 4 koppar omogen papaya, tunt strimlad i en mandolin
  • 1 kopp tunt strimlad gurka och morot
  • 2 tsk jordnötter (djungle peanuts) ev. cashewnötter eller mandlar, helst blötlagda i saltvatten och dehydrerade
  • 4 körsbärstomater
  • 1/2 kopp rå haricots verts
  • 1 vitlöksklyfta
  • 4 små röda chilifrukter (eller mindre om du inte vill ha det starkt)
  • 2 tsk himalayasalt (istället för fisksås, som i originalreceptet)
  • 2 tsk lime
  • 2 tsk agavesirap (istället för palmsocker)
  • färsk koriander


Mortla först chilifrukterna med en gnutta salt. Saltet gör att chilin behåller sin röda färg och inte oxiderar. Ha sedan i vitlöken och resten av saltet och mortla vidare. Slutligen har du i lime och agavesirap. Smaka av. Inom thailändsk matlagning är det viktigt med balans mellan smakerna. Jag har fått lära mig att det ska smaka lika salt (fisksås) som sött (palmsocker) som syrligt (lime). Min lärare förklarade att man först ska ha i lika mycket av allt, och när man då har smakat av så har man känt konturen av maten. Man kan först då fylla i genom att ha i lite mer av det man vill ha. Det är viktigt att mortla och inte hacka det eller köra det i en blender. Genom att mortla får man fram alla smaker och de aromatiska oljorna framträder.

Lägg papayan, gurkan och moroten i en skål, blanda i dressingen (eventuellt mindre) och strö färsk koriander och hackade nötter över. Dekorera med halva körsbärstomater. Servera!

Smaklig måltid!
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar