fredag 7 oktober 2011

Fermenterat: Kombucha och rejuvelac

snart rejuvelac på dinkel

Fermenterad mat och dryck är så spännande! Nu ska jag testa mig på rejuvelac, främst för att kunna göra förhoppningsvisa fantastiska rawfood ostar. Rejuvelac är en probiotisk dryck som man gör på fermenterad vete, råg, korn, quinoa, dinkel, bovete eller tex vitkål. Den ska främja matsmältningen och smaka syrligt och gott. Jag har gjort en startkultur på dinkelfrö som jag hade hemma. Blir spännande! Man ska ta fröna och skölja noga och låta grodda. Sköljas varje dag under 1-2 dagar tills de har börjat få små svansar. Då ska man hälla på cirka 4-5 ggr sin sin egen volym och låta stå tills den börjar bubbla, dvs fermenteras. Temperaturen är viktig, är det kallt tar det längre tid. Så vi får se hur den ser ut om några dagar.

Har du testat, vad gör du med din rejuvelac och smakar det gott?


Kombucha


Kombucha
Under många år har jag haft en kombucha som mitt skötebarn. Kombucha ser ut som en manet men det är en bakterie- och jästkultur som är väldigt populär i Ryssland och bortre Asien. Nu senaste åren har den också letat sig in i mainstreamssamhället. Kombuchan ska styrka immunförsvaret och vara avgiftande med ett rikt innehåll av goda bakterier och vitaminer. Man gör den på te och socker (honung går också bra) och kan därmed välja smak själv. Jag brukar göra en väldigt god på vanligt svart te samt färsk ingefära. Speciellt god blir den om man håller över på flaska och får stå några månader för att bli lite bubblig. Smakar som godaste champagnen, frisk och bubblig.


Hur man tillagar det
http://kombu.de/sweden.htm

En dansk sida som berättar det mesta

2 kommentarer:

  1. Så spennede at du skal prøve deg på rejuvelac. Jeg skal selv lage meg det, men har ikke tid akkurat i disse dager. Under Raw Chef kurset i helgen sa kursholder at den bør oppbevares i romtemperatur under dyrkingstiden, og som du skriver så tar det lengre tid når den står kjølig. Lykke til, og jeg håper du skriver om resultatet :) Ønsker deg en riktig god helg.

    SvaraRadera
  2. Takk for kommentar - kjempeartig blogg da! Selv om jeg ikke driver noe rent raw food konsept, er det artig å se på andre matblogger også. Stå på :-)

    SvaraRadera