torsdag 27 oktober 2011

3 månader med raw food

Det var i början av augusti som jag bestämde mig för att verkligen gå in i rawfooddieten. Så nu har jag under 3 månader ätit större delen av min kost raw food. Början var svår, för det är ett helt nytt sätt att tänka matlagning.  Nu börjar jag bli redo för lite fler utmaningar, men jag är mitt i slutet av en kurs på skolan och tiden försvinner till annat. Men vad är det som har hänt under dessa tre månader? 

Tandkräm?
Det jag har märkt är att min tandhälsa känns bättre. Ingen dålig andedräkt (som kommer direkt jag äter kött i vart fall!), nästan inget belägg på tänderna och jag känner inget större behov att borsta tänderna. Men jag gör det ändå, antingen meden naturlig tandkräm med mandarin och aloe vera eller med tandtvål. Tandtvål är en klar favorit. Fick den av Maria som inte tyckte om den, hon tyckte det smakade tvål. Tandtvål är också en tvål, förtvålad olivolja, kokosolja, himalayasalt, kalcium samt essentiell olja (för smaken). 5 ingredienser och jag förstår vad de betyder, I love it! Först kanske det smakar liiite tvål men sen känner man sig otroligt ren i munnen. Kokosoljan, som är en undermedel, dödar bakterier och saltet bygger upp tänderna tillsammans med kalciumet. 

I övrigt så har jag varken gått ner eller upp i vikt. Kanske jag har min idealvikt? Personligen och estetiskt hade jag gärna gått upp några kilo i vikt. Har testat att äta osunnt och ofta, dricka olja, mycket proteiner, mycket fett... men inget fungerar. Jag måste väl bara försöka att äta större portioner trots att jag är mätt och styrketräna mer. Eller har du fler tips på hur man går upp i vikt?

Jag har inte vart sjuk eller känt mig förkyld, trots att detta är tiden man normalt går och snörvlar. Jag har inget behov för att äta socker, godis etc. Frukt, torkad frukt, chokladsmoothies eller godis gjort på naturliga råvaror (dadlar, fikon, goji, russin) är ett bra substitut, men faktiskt så... tycker jag inte om alltför söta ting. Första månaden var det gott med massa torkade fikon, nu är de nästan för söta.

Det som jag inte får i mig här i nord just nu är D-vitamin. Det får man från solen. Lösningen är solarie eller att äta fet fisk. Sashimi och sushi är favoriter. Solarie är ett fint sätt att få en snabb avkoppling plus D-vitamin, ger en lätt euforisk känsla, precis som en riktigt god grön drink kan ge mig. 

Om en månad befinner jag mig i Bangkok. Hoppas att de värsta översvämningarna är över tills dess.

<3
- Marina

1 kommentar:

  1. Gratulere med 3 måneder som raw :-) Du har kanskje den ideelle vekten som du selv skriver siden du hverken går opp eller ned i vekt, og det er jo et godt tegn :-D
    Jeg også hadde litt behov for noe søtt (fiken eller lignende) den første tiden, men det gikk over. Nå er det best med mest mulig grønnsaker, spirer og frø. Ha en fin helg

    SvaraRadera