tisdag 20 september 2011

Raw i Köpenhamn

Första stoppet på väg mot Bali från hemmet i Nord-Norge är Malmö, och det bästa med Malmö är som alla vet Köpenhamn, så vi tog en tur dit för att utforska tre av stadens fem raw food-kaféer. Vi har tidigare gjort flera försök på att äta något på 42 Raw, som ju har fått mycket uppmärksamhet i media, men menyn har alltid varit en besvikelse med bara några enkla, tråkiga sallader som plockas ihop från en salladsbar, ungefär som salladsbuféerna i mataffärerna. Istället har vi smakat på deras tårtor och knäckebröd, och de har INTE smakat gott. Hur kan man misslyckas med något så enkelt?

Under vårt sista besök i Köpenhamn hoppade vi över 42 raw och hittade istället lilla Simple Raw, inte så långt från tågstationen, och det var en riktig hit. Jag valde en rätt av squashpasta med en indisk currysås, grovhackade cashewnötter och färsk koriander. Väldigt enkel men otroligt god med massa smak, trots att jag vanligtvis tycker att squashpasta är tråkigt att äta. Till det fick man en linsburgare och ett fantastiskt gott knäckebröd, antagligen det godaste raw brödet jag någonsin smakat. Jag beställde en kiwi och banansmoothie till. Yum!


Min man beställde linsburgare, alltså burgare gjorda av groddade linser, med råsyltad gurka och knäckebröd till. Han tyckte också att det var otroligt gott.


Själva stället är litet med enkel inredning i trä och bänkar istället för bord och stolar. Väldigt barnvänligt, de hade till och med klossar att leka med. Väldigt lugn och fridfull stämning.


Efterrätten blev chokladtårta till mig, den var god men inte fantastisk, medan limecheesecaken som min man tog var gudomlig!!! Helt magisk!


Lite senare begav vi oss vidare till ett annat raw kafé, The Raw Tribe. Förväntningarna var höga eftersom stället har fått goda recensioner på nätet, men det var verkligen en besvikelse. Lokalen var liten, mörk och trång i en källare - kanske någon skulle kalla den mysig men vi tyckte att den var tråkig, och maten var ganska katastrofal. Vi beställde en vårrulle som var fylld med morötter och någon konstig gul nötpaté som inte smakade gott. Till det en utvattnad teriyakisås. Inget smakade speciellt mycket. Som tur är kostade den inte mer än 30 kr. Vi testade även en pytteliten muffin för 15 kr, och inte heller den smakade speciellt mycket eller gott. Jag gissar att bottnen var gjord av mandlar och dadlar, och glasyren av cashewnötter, vanilj, agavesirap och en gnutta rödbetsjuice för färgens skull, för mycket mer än det smakade den inte.


Inget av det andra lockade heller speciellt mycket. Några enkla råkostsallader, en skål med spiraliserad squashpasta och en squashlasagne. Tråkigt.


Slutligen besökte vi den underbara och stora hälsokostaffären Urtehuset som har ett fantastiskt utbud av raw food-ingredienser såsom nötter, frön, superfoods, torkad frukt, kakor, färska ekologiska frukter och grönsaker och knäckebröd. Nu har de även ett litet kafé som vi lade märke till hade en hel del raw food, men vi var redan så proppmätta att vi inte åt något.



- Maria

2 kommentarer:

  1. Åh vad glad jag är att jag hittade hit! Ni har en jätte fin och spännande blogg som jag ser fram emot att följa.

    Tack för att ni delar med er!

    SvaraRadera
  2. Åh, jeg ELSKER Simple Raw!!! 42 Raw var en skuffelse for meg også. Heia Simpla Raw!

    SvaraRadera