torsdag 22 september 2011

Mens och raw food


Det är så mycket vi får höra är naturligt och normalt, men som i själva verket har en hög grad av onaturlighet i sig, på så sätt att det påverkas av vilken kultur vi lever i. Mens är något  vi ofta tänker på som en av människans mest naturliga funktioner. Mens är dessutom lite som ett lotteri, vissa lider svårt varje månad, andra är lyckligt förskonade från menssmärtor och svåra blödningar.

När man går över till raw food upptäcker man många förändringar i kroppen, symptom som man inte ens längre stördes av eftersom de har blivit en så självklar del av ens liv, som plötsligt försvinner eller blir mildare. De flesta upplever att mensen förändras. Till en början kan blödningarna bli kraftigare, men efter ett tag brukar menscykeln stabiliseras och blödningarna bli mildare. För en del kan de försvinna helt. Många raw food-kritiker har missuppfattat detta och använt det som ett argument för att en raw food-diet är skadlig. "Människorasen hade inte kunnat gå vidare om alla levde på raw food", har jag hört, men detta är helt felaktigt. Det är vanligt att folk som genomgår en extrem viktminskning, t.ex. anorektiker, förlorar mensen. Detta är en helt annan sak. I själva verket är raw food en effektiv diet mot infertilitet. Ägglossningen försvinner nämligen inte.

Många raw food-experter, inklusive läkare, har kommit med kontroversiella (och kvinnofientliga, kan man tycka) uttalanden om att friska kvinnor inte borde ha mens, eftersom mens är en slaggprodukt. Ju renare kroppen är (i meningen avgiftad) desto mildare mens har man, menar de, och argumenterar att vilda djur inte har synlig mens, istället tar kroppen upp livmoderslemhinnan så att de bara har en brunstperiod. Och faktiskt, om man läser på raw food-forum där detta diskuteras så skriver så gott som alla att deras mensperiod har förkortats, att mängden är mindre, att blodet ser renare ut och att smärtorna är borta. Intressant nog påstår många att de hade svår mens när de följde LCHF-dieten, så visst kan man påstå att menstruation är påverkat av vilken mat vi äter och således vilken kultur vi lever i. Insatta läkare undviker alltså att ge p-piller till kvinnor med mensproblem och ger istället rådet att äta rätt under peioden. Rätt kan vara lätt, mycket grönsaker, inget kött och inga mjölkprodukter.

En annan intressant aspekt tar arkeologiprofessorn Göran Burenhult upp i sin bok ”Det ofullkomliga djuret – kropp, själ och livsstil i ett evolutionärt perspektiv”. Det är inte meningen att människor ska ha fler än tio till femton menstruationer och ägglossningscykler under sin livsstid, hävdar han. Jag är inte säker på vart han får sin information ifrån, men han hävdar att människor i västerländska eller moderna samhällen idag har omkring trehundrafemtio stycken vilket orsakar stora hormonella problem som i sin tur medför cellförändringar i vävnaderna i bröst, livmoder och äggstockar vilket enligt honom är orsaken till att bröst- och livmoderhalscancer är så vanligt i vår del av världen. Lösningen på problemet menar han är att långtidsamma, eller som det heter på engelska, att amma "full-term", en term som indikerar att amningen får fortlöpa tills den når ett naturligt avslut, vilket oftast inträffar i 3-5-årsåldern. Eftersom amning kan fungera som en preventivmetod så har detta i många samhällen medfört att födslarna inte har kommit tätare än vart 3-4 år. Men, argumenterar många, för de flesta kommer ju mensen tillbaka mycket tidigare, trots att man ammar! Detta har också en kulturell förklaring, och här kommer vi tillbaka till kostens betydelse. I samhällen där långtidsamning fungerar som en effektiv preventivmetod ammar man inte bara med kortare intervaller än här, man har dessutom en helt annan kost än den västerländska, som är ovanligt rik på animaliska proteiner, dåliga fetter och för lite bladgrönt. 

Konklusionen är att man KAN göra något åt svåra mensproblem utan att behöva ta piller av olika slag. För många kan istället raw food vara en lösning.

Hur har raw food påverkat dig? Berätta gärna!

Kram på er!
/Maria

10 kommentarer:

  1. Jag tycker detta är jätteintressant! Men undrar också om det är Rawfooden i helhet som ger förändringarna eller om det är vissa specifika livsmedel eller superfoods som påverkar. Innan jag började ändra min kost åt något håll hade jag en period som jag åt mycket grapefrukt bara för att jag tycker det är så gott. Och det påverkade min ägglossning! Jag har också provat rosenrot för längesedan, det enda som hände var att jag fick så kraftfull ägglossning att benen bokstavligen vek sig under mig. En enorm smärta. Är det inte också så att kvinnor som äter mycket soja i livet tex. i kina med all tofu har mycket mildare klimakterium än kvinnorna här västerut?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte det blivit värre av lchf, men bättre blev det när jag började med magnesium. Många som äter lchf har ju magnesiumbrist. Trots att jag äter nötter och mandlar kom jag inte riktigt upp i rätt mängder.

    SvaraRadera
  3. Mig har det definitivt påverkat! Jag slutade med kött för att få mindre mens. Jag hade läst att kvinnor som äter vegetariskt får mindre mens. Jag blödde väldigt mycket och i många dagar och var enormt trött under den perioden. Mängden blod minskade när jag tog bort köttet. Nu har jag ätit enligt 80/10/10 (80% kolhydrater, 10% fett och 10% protein)en tid och mensen är alldeles ljus! Inga superfoods, bara frukt och grönsaker.

    SvaraRadera
  4. Jättespännande att höra era erfarenheter!

    SvaraRadera
  5. Jag har precis hittat din blog och föll för den direkt. Nu går jag snabbt igenom den :) innan läggdags hahah
    Har aldrig hört talas om detta tidigare, men självklart har jag testat olika saker under min livstid för att testa min kropp. Ett att undvika socker och sött en vecka innan och då blir jag aldrig svullen eller har ont någonsin under mensen. Sen på senare tid har jag börjat att införa mer och mer raw food och smoothies främst och börjat jogga ute. Då har jag märkt otrolig skillnad. Mensen är som vanlig, men kroppen mår bra, jag mår bra. Inga svullna bröst, inget ont. Jag känner mig överlycklig. Så ja, jag tror definitivt på detta. att vår mat påverkar vår kropp. Efter x antal år med att ha haft mens känns det nästan läskigt om man skulle förlora den. Det skulle vara befriande självklart på ett sätt men samtidigt konstigt.

    SvaraRadera
  6. Skulle bli tacksam om du kunde ge namnen på de läkare som menar att kvinnor inte borde ha mens!

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Nu kanske jag kommer med en fråga sent efter inlägget postats men jag har inte fått min mens på två månader nu efter att jag har ändrat min kost och jag är så orolig! Efter att ha läst texten är jag dock lite förvirrad är det positivt eller negativt att jag inte fått den eller kommer jag ens få den? Kommer jag kunna få barn?
    Jätte jätte tacksam för svar,
    från en ny raw food tjej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag åt raw food i sex år, förlorade mens och ägglossning. nu har jag börjat med mer kött och fett, fick genast tillbaks mensen, och har återigen ägglossning, dvs jag är fertil! det är befängt att tro att människan i så lång tid mensen finns dokumenterad, suttit och missuppfattat och ätit helt fel. ja just det! vi svenskar borde ju ha suttit vid brasan i tio minus och ätit råa morötter! man blir ren av raw food jaa. men hormonerna lägger ner.

      Radera
    2. jag åt raw food i sex år, förlorade mens och ägglossning. nu har jag börjat med mer kött och fett, fick genast tillbaks mensen, och har återigen ägglossning, dvs jag är fertil! det är befängt att tro att människan i så lång tid mensen finns dokumenterad, suttit och missuppfattat och ätit helt fel. ja just det! vi svenskar borde ju ha suttit vid brasan i tio minus och ätit råa morötter! man blir ren av raw food jaa. men hormonerna lägger ner.

      Radera