måndag 12 september 2011

Fler frukostidéer


Precis som Marina skriver så var det också frukosten jag började med när jag började med raw food. Jag har aldrig varit en fil och flingor-människa, och jag har heller aldrig ätit gröt till frukost. När jag gick över till raw food insåg jag hur lyxigt man kunde ha det - istället för att äta tråkigt bröd och juice till frukost började jag göra krämiga smoothies och glassar som jag strödde olika frön över. Glassen på bilden är gjord av en skivad, fryst banan och några frysta hallon, allt ihopmixat i en matberedare och toppat med pumpa- och hampafrön. Underbart!

Numera dricker jag dock hellre en liter grön smoothie till frukost, gjord på gröna blad och söta frukter. Min son som är snart två år tar sig gärna ett litet glas också, och jag blir varm om hjärtat av att tänka på att han får i sig så mycket fantastiska näringsämnen som de gröna bladen ger - finmixade så att de kan gå rakt ut i systemet med en gång.

Man tar vad man har: Två stora grönkålsblad, fryst banan, ananas och lite mango!



Ha en bra dag!
/Maria

2 kommentarer:

  1. Jag dricker oxå gröndrink till frukost i min har jag:
    Fyra blad grönkål
    En näve spenat
    Ett päron
    Ett äpple
    Två selleristjälkar
    En bit färsk ingefära
    En banan
    Och persilja
    Allt i mixen med vatten, det blir ca en liter.

    Om jag känner att jag behöver nått extra så tillsätter jag nån tsk suberfood som Maca eller nyponpulver. En tsk kokosfett i för höjer smaken och nyttigheten!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Härliga smoothies =) letar en bra mixer/blender så jag kan börja göra goda gröna smoothies...med spenat i alla fall - har svårt för grönkål men skall prova...banan, vatten och mango - brukar ha annars banan, kokosmjölk, kanel och vatten...då stavmixern ej klarar av att göra det gröna riktigt mixat!

    Även gott med banan, hallon, kokosmjölk, vatten, ingefära och annanas...skall kika runt lite mera här - inspirerande sida...äter mer och mer rawfood men ej fullt ut!

    Tack...för inspirationen!

    SvaraRadera